Bilde av Camilla Steine munk. Foto: privat
Meninger

Fremtidens skole?

Av Camilla Steine Munk, lektor og teaterpedagog.

Musikk, dans og drama linjer på videregående skoler foreslås nedskalert eller nedlagt på grunn
av kommune- og fylkeskommuneøkonomi, og nå igjen (forrige gang i 2013) spør også Troms om
vi kan klare oss med bare ett tilbud for musikk og drama, i Tromsø.


Å skape, delta og oppleve kunst og kultur har vi lenge visst beriker livet, men kunsten er også mer
enn det; det er en måte å se og oppleve verden på. Kunst og kultur gir rom for å utvikle identitet,
bygge broer og skaper tilhørighet. Depresjon, utenforskap og økende selvmordstall er noen av de
største utfordringene vi som samfunn står ovenfor, også i Harstad. Forskning viser at kunst og
kultur har en direkte positiv effekt på både fysisk og mental helse.


Skolens oppdrag er å danne hele mennesker, skape rom for utvikling av det nysgjerrige, lekende,
sosiale og skapende menneske. Det handler om læring gjennom kropp, hode og hjerte. Det
handler om å finne sin egen stemme, definere sitt eget uttrykk i fellesskap med andre.
 

Kunnskapsminister Kari Ness Nordtun sier i et intervju i Morgenbladet i vår, at det aller viktigste
hun hører fra både elever, foreldre og lærere over hele landet, er at de ønsker seg mer praktisk
læring. Dette kan bidra til mer motivasjon og utholdenhet i hverdagen, men også at opplæringen
blir mer relevant og forståelig for elevene slik at de lærer mer i alle fag. Praktisk og kreativ læring
skal være en nasjonal satsing for fremtidens skole, skriver Ness Nordtun.


I dag kan ikke alle barn i Norge regne med å møte estetiske og kreative fag, med faglig og
pedagogisk kvalitet. Og det er nettopp her kjeden hopper av for utviklingen av et rikt og
mangfoldig kunst- og kulturkretsløp i samfunnet. Og det er her våre gode intensjoner og visjoner
for fremtiden blir til tomme ord.


Vi vet at mange 16 åringer vegrer seg for å flytte på hybel for å gå på vgs., og med god grunn.
Fremfor å flytte, ender de med å velge linjer de egentlig ikke er motiverte for. Dette går utover
elevenes trivsel og motivasjon, og det blir også et rent tap med tanke på læring.


Hvilken type skole ønsker vi å tilby barn og unge som skal vokse opp i Harstad? Hvilke muligheter
skal de få til å utvikle og utfolde seg? Og hva må til for at de skal komme tilbake i fremtiden?


Så jeg spør, har Harstad egentlig råd til å miste sitt musikk- og drama- tilbud til Tromsø?

 

Denne kronikken er opprinnelig publisert i Harstad Tidende. 

https://www.ht.no/meninger/i/rPmmWw/fremtidens-skole?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2meR3Ys7wGriQiQvkip5emf9CKldClkVYX-ygBeyGF8_l99Jv-LBjo9CU_aem_SAz1fQWB5sN0B2H4RzXKeg 

Relatert artikkel
Musikal Urinetown
Meninger

Abonner på vårt nyhetsbrev