Best of Lånkerevyen. Foto: Anders Holstad Lilleng.
Lånkerevyen er et eksempel på en revygruppe som har tatt sine forestillinger ut av hjembygda. Her fra Olavshallen i Trondheim. Foto: Anders Holstad Lilleng.
Tips & triks

Lokale produksjoner på tur

Har gruppa deres en drøm om å spille andre steder enn i nærmiljøet? Ingen ting er umulig. Det krever bare en god del tålmodighet og tid.

Teppefall er både godt og vemodig. Man har klart det nok en gang. Timevis med skriving, øving, terping, sene kvelder og lange netter er tilbakelagt. Kulisser er bygget, kostymer sydd og billetter er solgt. Å sette opp en lokal kulturproduksjon er et meget imponerende dugnadsarbeid, som fortjener stor respekt.

Så kommer følelsen av å ville gjøre det litt mer. Trinnene begynte jo endelig å sitte, det startet virkelig å svinge av låtene, timene falt skikkelig på plass under siste forestilling. Det går nok mange kulturaktører der ute med en drøm om å fremføre dansen, revyen eller teaterstykket flere steder enn i nærmiljøet. Ingen ting er umulig, det krever bare en god del tålmodighet og tid.

Her skal du få noen tips til hvordan dere kan bygge et publikum utenfor kommunegrensene.

Å starte på nytt igjen
Det er viktig å huske på at å skape et nytt publikum, er å starte helt på nytt. Man kan ha hatt flere titalls forestillinger i hjembygda, høstet fantastiske kritikker og fått kulturprisen av ordføreren.

På den andre siden av grensa er man helt ukjent. De har ikke noe forhold til dere eller forestillingen. Navnene sier ingen ting, terningkastet hyller noe de ikke har hørt om. En lang forhåndsomtale i lokalavisa trenger ikke å bety solgte billetter. Selv ikke vi som er ivrige kulturkonsumenter drar sporenstreks på noe nytt bare fordi vi har hørt at det er bra. Derfor må man begynne i det små.

Tenk mindre lokaler
Hjemme fyller dere kanskje storsalen. Er dere ukjente, holder det med et hjørne i en kafé eller i et bibliotek. Små kammerspill kler små steder, en monolog trenger ikke en scene større enn et par kvadratmeter, en dans kan gjøres på et torg.

Knytt kontakter
Finnes det en dansegruppe der dere skal? En revygruppe eller en teatergruppe? Kanskje dere kan gjøre en forestilling sammen, der dere kjører en akt hver? Kanskje gruppa deres kan være gjester på scenen under en revygalla?

Prøv å knytte kontakter og finne en vennedansegruppe og så videre. Vær sosial på Høylandet, Hemne og andre revyfestivaler. Og husk; inviter dem til å opptre hos dere også.

Bruk sosiale medier og lokalradio
Man skal ikke undervurdere bruken av sosiale medier, selv om også det er et tålmodighetsprosjekt. Har dere en sketsj som er ekstra god, en dans som sitter som et skudd eller en scene fra et teaterstykke der nervene ligger utenpå huden til skuespillerne, legg det ut og be venner og bekjente om å dele det. Plutselig kan noe bli lagt merke til.

Lokalradio kan også være gull. Har dere monologer, dialoger eller kåserier lokalradioen på stedet dere skal til kan bruke i ettermiddagssendingen? Husk bare at video- og lydklipp ikke må være for lange. 2,5 minutt holder som oftest, gjerne også kortere i radio.

Ikke reis for å tjene penger
Det er ytterst sjeldent at forestillinger nye steder gir inntekt de første gangene. Det kan være lurt å legge inn en post i årsbudsjettet som skal gå til slike turer. Regn med å gå med tap.

Ha det moro
Ikke glem at dere gjør dette fordi det er moro. Å bygge et publikum krever tid og tålmodighet. Gjør det først og fremst fordi dere har lyst. Det kan være med på å utvikle dere som gruppe og utfordringer gjør godt. Det kan være at man er så heldig å bli invitert tilbake til nye steder senere, og det er stas.

Bare ikke glem å ha det moro på veien.




 

Målgruppe
Relatert verktøy

Pressemelding

Å skrive gode pressemeldinger kan gi produksjonen din større oppmerksomhet og mer mediedekning.

Abonner på vårt nyhetsbrev