Hvordan engasjere barn i kulturelle prosesser i kulturskolen
Inspirasjon

Arbeid med barn med flerkulturell bakgrunn

I dagens mangfoldige skolelandskap er det viktigere enn noen gang å skape inkluderende og engasjerende aktiviteter for alle elever, uavhengig av bakgrunn.

Dette gjelder spesielt for kulturskolene, som utgjør en viktig arena for personlig utvikling, sosial tilhørighet og kreativt uttrykk. For kulturskolelærere som arbeider med barn med flerkulturell bakgrunn, kan det oppstå utfordringer knyttet til språkbarrierer eller kulturelle forskjeller når man engasjerer elevene i aktiviteter som teater, revy og andre kreative prosesser. Men det er mulig å skape et rom hvor alle kan finne sin plass og bidra med sitt unike perspektiv.

Her er noen tips til hvordan kulturskolelærere kan engasjere barn med flerkulturell bakgrunn i kreative prosesser:

1. Skap et inkluderende og trygt miljø

For at barn skal kunne uttrykke seg fritt, er det essensielt å bygge et trygt læringsmiljø. Dette er særlig viktig for barn som kanskje føler seg usikre i en ny kultur eller som har språkbarrierer. Å skape en atmosfære hvor det er lov å gjøre feil og hvor alle ideer blir verdsatt, gir barna selvtillit til å delta i kreative prosesser.

Eksempel på workshop: “Fantasiverden”: 

Mål: Bygge tillit, fremme samarbeid og kreativitet i et trygt miljø.
Tidsramme: 30-45 minutter
Aldersgruppe: 5-12 år

  1. Introduksjon (5 min): Forklar at det er plass til alle ideer, og at det er lov å gjøre feil. Alle barn skal bidra til å lage en fantasiverden sammen, og alle ideer er verdifulle.
  2. Kreativ aktivitet – Bygg en fantasiverden (15-20 min): Del barna inn i grupper. Hver gruppe lager en del av en fantasiverden (f.eks. hus, landskap eller dyr) med papir, leire eller annet materiale. Oppmuntre barna til samarbeid og hjelp dem som har språkvansker med å bruke bilder eller tegne for å forklare.
  3. Deling og samarbeid (5-10 min): Gruppene setter sammen sine prosjekter til én stor "verden" og forklarer hva de har laget. Alle ideer blir respektert og delt.
  4. Refleksjon og avslutning (5 min): Spør barna hva de har lært og hva de synes var morsomt. Fremhev viktigheten av samarbeid og at det er greit å gjøre feil.

Viktige prinsipper:

  • Feil er en del av læringen.
  • Gi støtte og positiv tilbakemelding.
  • Gi barna tid til å utvikle seg i sitt eget tempo.

Å fremme samarbeid på tvers av kulturelle og språklige barrierer er viktig. Gi barna tid til å utvikle seg i sitt eget tempo, og vær støttende i prosessen slik at de føler seg ivaretatt og respektert.

2. Bruk universelle temaer og fortellinger

Velg temaer som berører universelle opplevelser som vennskap, familie, identitet og tilhørighet. Slike temaer kan alle barn relatere seg til, samtidig som de gir rom for at de ulike kulturene som er representert i gruppen kan komme til uttrykk. En god måte å engasjere barna på, er å integrere og feire mangfoldet i undervisningen ved å inkludere elementer fra de ulike kulturene – som musikk, dans, kostymer og fortellertradisjoner. Dette kan skape et felles prosjekt som både speiler og feirer mangfoldet i gruppen.

Eksempel på oppgave: Familiehistorier fra hjemlandet
Beskrivelse: Be barna og foreldrene velge og dele en tradisjonell historie eller en personlig fortelling fra sitt hjemland. Dette kan være en myte, legende, folkefortelling eller et minne knyttet til viktige verdier som kjærlighet, vennskap, respekt, modighet eller identitet.

Aktivitet: Del historiene i små grupper der barn og foreldre jobber sammen. Deretter kan gruppen velge en historie å dramatisere eller bruke som utgangspunkt for et kunstnerisk prosjekt. Barna kan lage en enkel sketsj, dikt eller små rollespill basert på historiene de har delt.

Resultat: En teater- eller fortellerforestilling der både barn og foreldre er involvert. Her får man både språkutveksling, kulturell utveksling, integrering og medvirkning. På denne måten kan man feire mangfoldet i gruppen.

3. Bruk kroppsspråk og fysisk teater

Språkbarrierer kan være en utfordring, men kroppsspråk og fysisk teater er universelle uttrykksformer som alle kan forstå, uavhengig av kulturell bakgrunn. Teaterøvelser som fokuserer på bevegelse, ansiktsuttrykk og kroppslige signaler gir barna muligheten til å kommunisere uten ord.

Eksempel på aktivitet: "Speiløvelse"
Mål: Kommunisere gjennom kroppsspråk uten ord.
Tidsramme: 10-15 minutter
Aldersgruppe: 5-12 år

  1. Forklaring (2 min): Forklar at barna skal "speile" partnerens bevegelser og ansiktsuttrykk uten å bruke ord.
  2. Øvelse (5-10 min): Del barna i par. Én starter med å gjøre en bevegelse eller et ansiktsuttrykk, og den andre skal etterligne det som et speil. Bytt roller underveis.
  3. Varianter:
    • Emosjonell speiling: Bruk kroppsspråk for å uttrykke følelser som glede eller tristhet.
    • Kroppslig historiefortelling: Lag en liten fysisk historie uten ord.
  4. Refleksjon (3 min): Spør barna hvordan det føltes å bruke kroppsspråk for å kommunisere.

Denne aktiviteten gir barna en flott mulighet til å uttrykke seg og samarbeide uten språklige barrierer.

4. Skap eierskap og involver barna

Involver barna i hele prosessen – fra idémyldring og manusutvikling til valg av musikk og scenografi. Dette gir dem en følelse av eierskap og gjør at de føler seg anerkjent, samtidig som deres kulturelle bakgrunn kan være med på å berike prosjektet.

Engasjementet i kunstneriske prosesser handler ikke bare om å lære scenekunst, men også om å bygge broer mellom kulturer, skape tilhørighet og fremme sosial integrasjon. Ved å bruke inkluderende, kreative og tålmodige tilnærminger kan lærere legge til rette for at barn fra alle bakgrunner kan uttrykke seg selv og utvikle sin kunstneriske identitet. Teater og revy kan være kraftfulle verktøy for både personlig og kollektiv vekst, og bidra til å skape et mer inkluderende samfunn.

Relatert artikkel

Abonner på vårt nyhetsbrev