Fra bryting til dans
Grunnlegger og leder Anne Therese Eriksen er bryter, og har jobba både på det norske bryterlandslaget og i Olympiatoppen. I tillegg elsket hun å danse. Når de hadde behov for å forbedre fotarbeidet hos bryterne i klubben ble dans en naturlig måte å gjøre det på.
Dansegruppas plattform
— Etter dette begynte jeg å utvikle brytevisninger med dans, inspirert av min datter som også har kombinert dette. Kulturskolen ble oppmerksom på dette og ba Eriksen om å starte en dansegruppe. Hun forteller at hun var usikker på om hun hadde kompetansen til det, men de insisterte.
—Første øving stod jeg der og trodde det skulle komme 3-4 dansere, men så kom det 54! Jeg husker den første dansen vi hadde. Det var Halloween på festninga og vi koreograferte en dans til Michael Jacksons «Thriller». Jeg bygget opp undervisninga med fokus på motorikk, teknikk og styrke i tillegg til fokus på det å skape dansen sammen.
Halloween-koreografien utenfor festningen i Vardø har blitt ett årlig event og i år var sangen de danset til tittelsporet av Ghostbusters. De har ellers et omfangsrikt program. De har opptrådt ved heksemonumentet sammen med Dagny på et stort arrangement under pandemien, NRK Supers’ omreisende buss har akkurat gjort opptak med Ænniti, siden danserne deres hvert år jobber med BlimE! dansen på Vardø skole. Noen fra gruppa er for tiden med på et samarbeidsprosjekt med Vardø Damekor som er en hyllest til Jahn Teigen, og rett før høstferien jobbet de sammen med den profesjonelle performancegruppa Nordting.
Gruppa har også vært med på en oppsetning av Løvenes konge hvor Erika Johansen på 9 år hadde hovedrollen. Hun forteller at hun liker å danse fordi det er gøy. Det er stilig å greie det. Hun vil gjerne bli danser og skuespiller i framtida.
— Da jeg spilte i Løvenes konge øvde jeg hver dag etter skoletid sammen med Anne Therese. Jeg øver alene hjemme, hver dag. En gang i uka sammen med Ænniti.
Øving må til når man har et fullt danseprogram, og samtidig trenger man inspirasjon og innspill for å kunne utvikle seg. For Ænniti handler det bestandig om å holde seg åpen for nye ideer.
Åpenhet og inspirasjon
Åpenhet mot nye kunst- og kulturuttrykk betyr mye for gruppa som har selvtillit og ikke sier nei til oppdrag.
— Det betydde mye å være en del av HATS sin pilot for Danseforum i 2018. Med besøk av profesjonelle dansere som Marianne Kjærsund, Thomas Voll og Jenny Svensson, fikk vi verdifull input til nettopp det å koreografere, bruke rommet og tenke nytt. Ungdommene fikk stor inspirasjon av å møte utøvere som lever av dans. Jenny jobbet også med noe som vi er interessert å utvikle oss i; teater. Den kompetansen trenger vi mer av i gruppa, sier Anne Therese Eriksen.
Også de unge danserne i Ænniti opplever hvordan ny inspirasjon hjelper når man vil utvikle seg kunstnerisk. Kristyl Mae Angela (14) sier at hun kunne tenke seg å lære seg både samtidsdans og moderne dans. Hun fremhever at hun er interessert i både dans og skuespillerkunst og at hun liker nye innputt.
— I år har vi reist til UKM i Alta, og jeg var på kurs i Kirkenes som ble arrangert av Samovarteatret.
Med bunn i toppidretten
Aktivitetsnivået er høyt og erfaringene fra toppidretten har gitt Anne Therese Eriksen et godt grunnlag for å lede dansegruppa og gi dem selvtillit og mot.
Både metode og treningskultur i kompaniet henter inspirasjon fra toppidretten:
— Det å gi tillit og å mene det, er essensielt for å lykkes med dette prosjektet. Ungdommene får frihet under ansvar, og de tar det. Ansvar, omsorg og respekt er stikkord. Jeg føler at min rolle i Ænniti er som et medlem i gruppa, bare at jeg ikke opptrer. Det at Ænniti lager dansene selv, er det som driver gruppa. Som leder bruker jeg min idrettsbakgrunn med mye kunnskap om hva som skal til for å bli god. Jeg trekker i tråder, de vet at jeg støtter dem og at jeg alltid er der. Jeg gir råd om hvor det er lurt å knytte kontakter, hvor er det lurt å dele av seg selv. Jeg syns det er viktig å tenke utenfor boksen, og formidler det til ungdommene.
Miriam Esbensen og Mia Kofoed, begge 17, er to av ungdommene som jobber som instruktører i Ænniti. De startet å danse i kompaniet for seks år siden, og bekrefter betydningen det har i livet deres:
— Vi lærer selvtillit gjennom dans og samhold, som utgjør en stor forskjell. Gjennom både glede og nerver kan man utvikle seg selv og teste sine grenser. Som danseinstruktører blir vi veldig stolte og glade i hjertet av å se de yngre generasjonene elske dans like mye som vi gjør.
Visjon og organisering
Ænniti er organisert som en forening og er delt i tre grupper: Miniene 4. – 6.klasse, Megacrew 7. – 10.klasse og i tillegg har de en spissa PIRK gruppe.
— Navnet PIRK oppstod fordi her pirker vi på hverandre for å bli supergod. Alle sammen vet at det er hovedmålet til denne gruppa. Vi gjør videoanalyser av alt vi gjør i Pirk, og gir hverandre tilbakemelding hele tiden for utviklingens del. Pirkgjengen tjener ofte penger på oppdrag, pengene de tjener går til hele Ænniti, - til kostymer, transport og den type ting, sier Eriksen.
Frihet under ansvar. Omsorg. Respekt. Dette er verdier hun styrer kompaniet med.
— Jeg føler at min, ungdommenes rolle i Ænniti er likestilt. Det er ungdommene som i hovedsak lager dansene selv og som driver gruppa. De vet at jeg støtter dem og at jeg alltid er der.
Visjonene bak Ænniti har inntil nå båret frukt og erfaringene fra toppidretten har hjulpet Anne Therese Eriksen på vei. Ænniti ønsker å inspirere og illustrere hvordan kunstprosjekter kan oppstå ut av helt andre kontekster hvis man forholder seg åpent til nye muligheter.