Dans deg til rollen
Vi har snakket med Merete Lingjærde, dosent i jazzdans og programansvarlig for bachelorstudiet i jazzdans på Kunsthøgskolen i Oslo, og fått mange gode tips til hva du bør tenke på før, og på en danseaudition.
Danse-auditionen er virkemidlet som brukes for at de som skal vurdere deg kan gjøre en grundig ansettelse. Du får vist hva du kan, og blir vurdert ut fra det du gjør på auditionen. Men det er viktig å huske på at dette ikke er et realityshow, dette er virkeligheten.
Hva bør du gjøre på forhånd?
Det er veldig viktig å forberede seg godt! Gjøre god research, og bli kjent med stykket/musikalen du prøver for. Du må vite hva hva du må forberede, og undersøk og spør hvis du lurer på hva du må kjenne til. Det viktigste er at du er godt forberedt, og vet hva du søker på.
Bør du være godt fysisk forberedt?
Ja du må være godt trent, være fysisk forberedt både på dansingen, og til lange slitsomme dager. Du må sove godt på forhånd, være uthvilt og klar for å stå på lenge. Du må også spise sunt og godt på forhånd. Det er ikke bra hvis konsentrasjonen din blir ødelagt, eller du blir sliten fort bare fordi du er sulten eller trøtt. Det kan ødelegge hele auditionen for deg.
Hva kler man på seg til en audition?
Ta med riktige klær. Sett deg inn i hva som er passende til denne audition. Det kan variere fra audition til audition. Undersøk om det er noen spesielle klær du bør ha på til akkurat denne auditionen/rollen? Og ha på funksjonelle klær: det må uansett være klær du kan bevege deg i.
Så igjen, sett deg nøye og godt inn i hva slags rolle det er du går på audition for. Får man ikke beskjed på forhånd, tenk funksjonelt, og hva som fungerer for deg når du skal danse.
Husk også å ta med mat og drikke!
Hva er viktig når man er på audition?
Til forskjell fra andre auditioner, eller et jobbintervju, så er det på en danse-audition gjerne mange hundre sammen i samme rom. Det kan godt være hundre personer på scenen samtidig. Så det er viktig å være forberedt på at akkurat det.
Det som er viktig når man kommer sammen i en så stor gruppe, er å ikke bli stresset av det, og ikke fokusere på de andre rundt deg. Tenk kun på deg selv og din prestasjon, følg med, og vær konsentrert om informasjonen som blir gitt fra koreografer og regissører, og ikke hva de andre rundt deg gjør. Det kan gjøre at du går glipp av viktig informasjon som blir gitt i de sekundene du ser bort på sidemannen, og faller bort i tanker.
- Scann rommet
- Ha fullstendig fokus på det du skal gjøre
- Ikke se på de andre
- Fjern fokus fra alt annet rundt deg
- Fullstendig fokus på jobben!
- Lytt til oppgavene som blir gitt
- Hva er de gitte forutsetninger?
Kan man stille spørsmål?
Det er lov å spørre på en audition hvis noe er uklart. Heller det enn å være usikker i det man gjør. Men viktig å være konsentrert så man ikke må spørre flere ganger.
Det er NÅ det gjelder:
Husk at juryen kun kan bedømme deg ut fra det de ser der og da. Ikke hva du gjorde på trening i går. Det er mange på en plass, vær konsentrert om oppgaven, og vis deg fram på best mulig måte. Dette er din ene sjanse til å få akkurat denne rollen. Det er også viktig å være forberedt på at din audition kan bli veldig kort, og at du kan bli sendt ut allerede i første omgang. Med så mange hundre dansere på en gang, er det ikke mulig for de som velger ut å komme med personlige tilbakemeldinger til alle. I ettertid kan du bruke tid på å gå igjennom auditionen din i hodet, for å lære av det du gjorde denne gangen:
- Fikk jeg til oppgaven?
- Tok nervene mine overhånd?
- Var jeg for sulten?
- Var jeg konsentrert nok om oppgaven, og ikke de andre rundt meg?
- Stakk jeg meg godt nok fram?
- Hvordan var dagsformen min?
Hva som gjorde at de 5 som fikk rollene, fikk de, og ikke de 495 andre, det er ikke alltid like lett å forklare. Veldig mange ganger har man ikke gjort noe feil, det er bare så mange om beinet, og da kan det være at noen andre bare hadde en bedre dag den dagen, eller at de hadde akkurat det de så etter denne gangen.
For å oppsummere kan du tenke på tre viktige ting før en danse-audition:
- Forbered - tren godt, sett deg inn i stykket og rollen
- Forstå - forstå oppgaven
- Fokus - på det du skal gjøre
Det er veldig viktig å ikke miste motet hvis man får nei, for det får man, men lære av det man gjorde denne gangen, øve mer, og bare gjøre sitt beste på neste audition!
Merete Lingjærde er utdannet ved Statens Balletthøgskole (1983 – 1986) og har siden 1979 jobbet som pedagog i Jazzdans på en rekke private ballettskoler i Oslo og Akershus. Hun har vært ansatt ved KhiO siden 1989 og har siden 2003 vært programansvarlig for Bachelor jazzdans. Hun har også koreografert for mange av skolens forestillinger. Hun har innehatt flere verv i den tiden hun har vært ansatt ved KhiO og satt i styret i perioden 2007 – 2011. Hun er valgt til prorektor for perioden 2015 – 2019.)