Scene med kamera
Aktuelt

Filmopptak av revy

“I disse tider” er det viktig å finne alternative måter å få vist revy på. Med alle digitale muligheter vi har i dag er det egentlig ikke noe som setter en stopper for det, vi må bare tenke nytt, og tørre å prøve ut nye format. De fleste revyfestivaler er for tiden også digitale, så her lønner det seg å utforske dagens muligheter og filme i vei.

For å komme til den fysiske finaleforestillingen i NM i Revy november, så må dere gjennom digitale semifinaler. Det er kanskje mange som sitter inne med spørsmål angående kamera, klipping, lyd osv. Ikke fortvil! Lørdag 24/4 kl. 12.00 sitter vi i Norsk Revy sammen med produksjonsselskapet Camerat. Vi vil svare på alle spørsmål dere måtte ha angående digitale opptak og NM i revy 2021.
Link til arrangementet: https://zoom.us/j/99146446425

Ja det er annerledes, men det er likevel en spennende og ny måte å få vist frem revyen sin på. Vi slo av en prat med Patrik Grønli i Camerat for å høre hva vi bør tenke på når vi skal filme sceneinnslag. Alle tipsene kan brukes om man tenker å streame revy på nett, eller melde seg på NM i Revy

  • Camerat AS har jobbet med videoproduksjon i over 15 år og har vært med på Høylandet og i Olavshallen i en rekke år. Vi har fått gode tips fra daglig leder Espen Nilsen Holtan og teknisk leder Patrik Grønli i Camerat. En del av innholdet har vi fått låne fra en presentasjon Camerat har om opptak av sceneinnslag. 

Må vi investere i dyrt utstyr for å filme revyen?

Nei kameraet ikke være dyrt, det viktigste er å lære seg å bruke det! Om vi bruker 3000, 5000 eller 50.000 kroner på et kamera har egentlig ikke så mye å si, det viktigste er at vi kan bruke det. Vi må ikke bli proffe kamerafolk, men det er viktig å lære seg elementære bruksområder til kameraet, som går på mer enn bare start og stoppknappen. Det kan virke skummelt å lete i menyer og sånn, men det handler om å holde på med kameraet i trygge omgivelser først, bli kjent med funksjoner og holde på litt hjemme på forhånd. 

  • Tips - Finn noen som liker å holde på med tekniske ting!
  • Planlegg - Forbered filming fra dag en! Film gjerne på øvelser, og se hva som fungerer. 

Kan vi filme revy med mobil?

Ja vi kan filme med mobil. Automatikken som ligger inne i mobilkamera gjør den egentlig til et veldig godt verktøy, men når vi filmer en scene blir det ofte vanskelig fordi det er så mørkt på scenen. Og er det ett sterkt lys, vil kameraet prøve å kompensere for det. Da er det viktig å overstyre telefonen. Det kan man gjøre ved å bruke noe annet enn standard appen på telefonen. Man bør lære seg noen triks med de avanserte funksjonene på telefonen, for å få en god produksjon. Jeg anbefaler igjen å bruke tid på det på forhånd. Prøv deg litt fram i god tid før revyen. Lek deg litt med telefonen, gjør et enkelt Googlesøk på din telefonmodell, og finn ut hvilke apper du kan bruke som er mer avansert. 

  • Tips - Bruk stativ så slipper du ustabil filming!
  • Tips - Ha telefonen på flymodus så ingen ringer inn! I verste fall kan du miste alt du har i filmet.

Under finner du tips til flere apper du kan skaffe deg for filming med mobil.

GODE TIPS: 

Kameraplassering:

  • Plasser kamera i øyehøyde med de som står på scenen. Slik vil vi få best kontakt, og få god vinkel til ansiktet.
  • Prøv å unngå at folk går rett foran kamera. Sperr gjerne av et par plasser rett foran kamera.
  • Ha et stødig underlag. Pass på at stativet ikke berører en stolrekke som f.eks. rister når de som sitter der ler og klapper.
  • Ha nok plass til deg selv. Dette er din arbeidsplass de neste par timene, så du bør ha det komfortabelt.

Hvor mange kamera har du til rådighet?

  • Har du kun ett kamera bør du finne en nøytral posisjon å sette kamera på.
  • Har du flere kamera, kan du ha mer varierte posisjoner og utsnitt.
  • Et fint oppsett er å bruke tre kamera: Ett som filmer hele scenen forfra og ett på hver side som filmer i kryss, med tettere utsnitt.
  • Har du to kamera kan disse settes rett ved siden av hverandre, så sentrert som mulig foran scenen. Det ene kan da ha et stort bilde av hele scenen, mens det andre plukker nærbilder.

Utsnitt:

  • Hvis du jobber med ett kamera: Sørg for å få med det som skjer, men ikke nødvendigvis hele scenen. Om du f.eks. filmer en monolog trenger vi ikke se masse tom scene på sidene. Tør å filme nært!
  • Hvis du har flere kamera å jobbe med er det viktig å tenke variasjon, slik at de forskjellige kameraene filmer ulike ting. Da blir det mer spennende å se på når man klipper dette sammen.

Lys/Eksponering:

  • Det kan være krevende å filme scene-innslag fordi lyset kan være veldig konsentrert og sterkt. Enkelte steder på scenen har vi mye lys, mens på andre steder er det helt mørkt. Her kan det være lurt å delta under prøvene, og også be lystekniker om å sette på de lysene som skal brukes under forestilling. Slik får man avdekket eventuelle behov for justering.
  • Litt avhengig av hvilket kamera man filmer med, så kan man vurdere om det er mest hensiktsmessig å justere eksponeringen manuelt, eller la den stå på automatisk. Filmer man med en mobil finnes det apper som gir oss muligheter for å finjustere.
  • Helt hvite klesplagg er veldig vanskelig å filme i spotlys, dette er noe man kan diskutere med gruppen/scenograf/regi på forhånd.
  • Matching av farge og eksponering på flere kamera (hvitbalanse).

Lyssetting når det ikke er publikum i salen:

  • Hvis det ikke er publikum i salen kan man lyssette på en annen måte. Da kan man lyssette litt jevnere, med litt flatere lys, og ha litt mer lys enn vanlig. Da lyssetter vi for filming. Vi trenger da ikke ha så dramatisk lys som vi ville hatt på ei live forestilling.
  • Unngå de hardeste spottene direkte på personene. Prøv deg fram, og film under øvelser.
  • Bruk gjerne en dedikert halvtime og prøv ut hvordan lyset fungerer på film, på kamera, hva får vi til med det utstyret vi har. Hva ser vi i kamera?
  • Prøvefilm både lyd og lys så det ikke blir noen overraskelser når man ser opptak av revyen etterpå.

Redigering

  • Skal du ha direkteproduksjon eller gjøre opptak og klippe senere? Kostnadsnivået på utstyr har blitt såpass lavt at det nå er mulig for mange flere å gjøre live-produksjoner.
  • Redigering av opptak: Synkronisering av opptak, matching av lys og farger (bør gjøres før opptak), klipping og eksportering. Og igjen, finn en person som liker å holde på med tekniske ting. Kanskje kjenner noen i revylaget en som holder på med slikt?

 

MOBIL-APPER:

FilmicPro er en app som gir meget god kontroll over kamera på telefonen, man har også mulighet til å monitorere lydnivå. https://www.filmicpro.com/ Den koster ca. 150 kr.

Adobe Premiere Rush er et fint og relativt enkelt redigeringsverktøy for mobil, pad og desktop. På mobil gir den også muligheter for å filme direkte i appen med avanserte kamerainnstillinger. Den er gratis å prøve, og koster 120 kr i måneden om man vil fortsette å bruke den når man har brukt opp gratisfunksjonene (3 eksporteringer) https://www.adobe.com/no/products/premiere-rush.html

For å få inn eksterne lydkilder på mobil kan man bruke en slik enhet (denne er til iphone, men finnes også for andre telefoner) https://butikk.foto.no/saramonic/115084/saramonic-smartrig-plus-di-2-kanal-xlr-til-iphone-lightning

 

humorportalen finner du mange eksempler på opptak som er laget av revylag rundt omkring.

Følg Camerat AS: instagram.com/cameratfilm

Målgruppe
Relatert organisasjon

Norsk Revyfaglig Senter

Kompetansesenter for revy, med servicekontor for revygrupper. Arrangerer NM i revy og har samarbeid med ni regionale revyfestivaler om "Veien til Høylandet". Drifter Humorportalen.

Abonner på vårt nyhetsbrev