Kveli Rånes Bremseth, Brein, Anders Holstad Lilleng. Hvordan skrive humor.
Trioen Kveli, Rånes, Bremseth skriver humor om det de liker og leker med popmusikk i sine forestillinger. Foto: Anders Holstad Lilleng.
Inspirasjon

Før du skriver humor

Å stå på scenen og framføre en humoristisk tekst er bare toppen av isfjellet. Under overflaten skjuler det seg et hav av forarbeid.

Noe av det vanskeligste med å skrive humor, er det å komme i gang. Du kan tenke ut et komisk poeng eller tre, men det blir ikke noen 90 minutter lang forestilling av den grunn.

Stephen King ga i 2000 ut boken «Om å skrive». Her gir han et innblikk i hva det vil si å være forfatter, hvordan man bør gå fram om man ønsker å bli det, og hvordan han selv er blitt den han er i dag. Selv om boka er rettet mot romanforfattere, har den også mange gode råd til humorforfatterspirer. Her vil du få noen av tipsene hans, tilpasset det å skulle skrive komisk for scenen.

Se mye humor
- Hvis du har lyst til å bli forfatter, er det to ting du først og fremst må gjøre: lese og skrive mye. Det gir deg en stadig økende kunnskap om hva som har vært gjort før og hva som ikke har vært gjort, hva som er banalt og hva som er originalt, hva som fungerer og hva som bare ligger der døende (og dødt) på siden, skriver King.

Det samme gjelder for humor. Du bør se masse humor før du begynner å skrive. Se så mange sjangere du kommer over. Revy, standup, farser, filmer, ja, det meste.

Når du ser, skal du også forsøke å reflektere over det du ser. Hvorfor fungerte det du nettopp så, hvorfor fungerte det ikke? Du vil nok være fristet til å se humor du vet du liker, eller som har fått terningkast laud av kritikerne, men det er ikke den humoren du lærer mest av.

Det er humoren som ikke fungerer, den som ikke treffer deg, som du lærer best av. Med analyseverktøyet skrudd på, vil du kunne se hvorfor noe ikke fungerer. Var det fordi det var forutsigbart? Var humoren for enkel? Var det for langt? Trodde du ikke på situasjonene eller den komiske tankerekken? Var ikke teksten fokusert nok?

Å se dyktige humorister kan hjelpe deg med å sette et mål. De dårlige komediene lærer deg hva du må gjøre for å nå dette målet. Du ser hva som har vært gjort før og hva som ikke har vært gjort, hva som er banalt og hva som er originalt, hva som fungerer og hva som bare ligger der døende (og dødt) på siden

Skriv!
- Når jeg begynner på et prosjekt, stanser jeg ikke, og jeg saktner ikke farten om jeg absolutt er nødt til det. Hvis jeg ikke skriver hver dag, begynner skikkelsene å tørke ut i bevisstheten min – de begynner å virke som skikkelser i stedet for virkelige mennesker. Koreografien i fortellingen sløves, og jeg begynner å miste grepet på intrigen og rytmen, forteller King.

King er romanforfatter. Hans prosjekter er langt mer omfattende enn en revyforfatter eller standupkomiker, som skal skrive fem til sju morsomme minutter (selv om han kanskje skriver ti, femten tekster for å fylle et helt show).

Likevel gjelder rådet også en drømmende humorist. Skal man skrive, må man skrive. Man må sette seg ned og faktisk gjøre det. Ingen skriver genialt på første forsøk. Derfor må man ta for seg en idé og utforske den, gjerne med pennen i hånden. Standup-komikere kan bruke mange måneder på å få en kort tekst til sitte virkelig godt. Det er flikking, flytting av ord, leting etter bedre punchliner, innstramming, prøving og feiling.

Ikke vær redd for å bruke tiden på dårlige tekster. Det kommer til å bli flere dårlige tekster enn gode, men de dårlige tekstene er veien til de gode. Med masse jobbing kan du etter hvert få elendige førsteutkast til å bli showstoppere.

Fortell sannheten
Nå kommer det store spørsmålet: Hva skal du skrive om? Og det like store svaret: Absolutt alt du har lyst til. Skriv om hva som helst – så lenge du forteller sannheten. I «Om å skrive» tar King for seg maksimen «skriv det du vet». Med det mener han at du skal skrive om det som interesserer deg og som du liker. 

- Det som ville være veldig galt, tror jeg, er å vende seg vekk fra det du kan og liker til fordel for det du tror vil imponere dine venner, slektninger og skrivende kolleger, skriver han i boken.

Humor som fungerer, gjør det fordi den virker oppriktig, ekte og engasjert. Den er skrevet og framført med hjertet. Tekstforfatteren har skrevet om noe hun brenner for og er opptatt av. Tror vi ikke på det som skjer på scenen, tror vi ikke på vitsene heller.

Kveli Rånes Bremseth er opptatte av musikk. De har laget en trilogi om jakten på Leif Ove Brein, en fiktiv, mislykket trønderrocker, som skuslet bort sitt store talent på dårlige valg, dårlige venner og dårlig brennevin. Forestillingene har de fylt med frydefull lek med popmusikk, noe trioen brenner for.

Fredrikstadguttane er best når de når tøyser med Fredrikstads historie, om Østfolds posisjon, om nostalgi og savn, og er satiriske. Når de lager julebordrevyer uten videre undertekst, svinger det ikke like godt. Det virker ikke oppriktig.

Standup-komiker Dag Sørås vitser om kompliserte, ofte politiske, temaer, og det med store kunstnerisk suksess. Det er det han brenner for og vil snakke om. Å tulle om forskjellene mellom menn og kvinner, er ikke hans greie.

Tenk at du skal gjøre din greie når du sitter ved tastaturet. Tekstene dine vil nok ligne på uttrykket til andre komikere eller grupper i starten, men sånn er det for alle. Gjennom å skrive masse, vil du finne din stil. Bare vært ærlig overfor deg selv og ditt fremtidige publikum når du gjør det.

Dette høres enkelt ut, gjør det ikke? Å se mye, skrive masse og fortelle sannheten? Nei, det er selvsagt ikke lett, men det skal det heller ikke være. Men det er et viktig og riktig sted å starte den lange veien mot scenen.

Målgruppe
Relatert organisasjon

Norsk Revyfaglig Senter

Kompetansesenter for revy, med servicekontor for revygrupper. Arrangerer NM i revy og har samarbeid med ni regionale revyfestivaler om "Veien til Høylandet". Drifter Humorportalen.

Westerdals (Nå Høgskolen Kristiania)

En høgskole med flere studieretninger innen kreative fag, blant annet tekst og skriving, scenekunst og studio, og film og medier.

Dramatikkens hus

Utvikler ny, norsk dramatikk for scener i Norge og utlandet. Gir midler og ressurser til profesjonelle kunstnere for bl.a. skriveprosesser og dramaturgveiledning.

Abonner på vårt nyhetsbrev