Some
Foto: Thomas of Norway
Tips & triks

Knekk koden til sosiale medier

Sosiale medier og teknologisk utvikling har de siste årene fått stor plass i våre liv, og har gradvis vært med på å endre begrepet “sosial”. Vi møtes ikke lenger bare fysisk, men også gjennom skjerm. Tannkremen er allerede ute av tuben, og den får vi ikke inn igjen. Med andre ord; vi må lære oss å leve med den. Og vi må lære om den. Men hvordan kan vi som scenekunstnere bruke det digitale mulighetsrommet til å møte vårt publikum? På bakgrunn av mine erfaringer, vil jeg i denne artikkelen dele tips og råd som kan hjelpe deg på vei!

Erfaringer fra pandemien 

Da korona-pandemien kom, ble mange sittende hjemme, og for de fleste scenekunstnere og arrangører innebar dette i mer eller mindre grad yrkesnekt. Mange scenekunstnere og arrangører testet ulike digitale løsninger i forsøket på å nå ut til et publikum, men ikke alle opplevde at det fungerte for dem. Som koreograf var det for meg utenkelig å forsøke å digitalisere forestillingene mine, og presentere dem gjennom en skjerm. Kunsten min skaper jeg i fysiske møter med mitt publikum - et format jeg insisterer på. Derfor valgte jeg å heller bruke tiden på å utforske mulighetsrommet rundt hvordan man kan nå ut til et publikum gjennom skjerm, med andre fokus enn å digitalisere forestillingene mine. 

skjermdump_instagram_thomasofnorway.png
En skjermdump fra min Instagram. Foto: Lise Marie Mathisen, Rina Eide Løvaasen og Øystein Voll

Et dypdykk 

Jeg begynte å dykke ned i konseptet sosiale medier for å forstå det bedre, og for å utforske mulighetsrommet. Jeg begynte å studere andre profiler i sosiale medier, for å se hvordan mine kollegaer rundt omkring valgte å presentere sine kunstnerskap. For hvordan markedsfører vi som kunstnere og kompanier oss? Ulike kunstnere og kompanier har ulike behov når det gjelder markedsføring, synliggjøring og bygging av merkevare. Her må hver enkelt selv definere sine egne behov. Men en fellesnevner vil med stor sannsynlighet være at man ønsker å vise andre hva man driver med, informere et publikum om når og hvor en forestilling vises, og et generelt behov for synliggjøring. 

En rød tråd

For å bli mer synlig kreves en klar og tydelig merkevare, eller visuell identitet. Det handler om å finne ditt eget uttrykk, og her kan det for eksempel være viktig å bruke logoen din aktivt, og å utvikle en estetikk på innholdets design som går igjen som en signatur. Kall det gjerne en «rød tråd». Dette vil over tid bidra til å skape gjenkjennelse og visuell identitet, og forbindes med din merkevare. Å være konsekvent med bruk av tags og hashtags (#) når du publiserer innlegg, særlig på Instagram og Facebook, er også nyttig. På den måten kan publikum finne innlegg om deg og ditt kompani med et kjapt søk. Videre kan det være smart å tenke gjennom blandingen av det private og det profesjonelle. Noen kunstnere velger å kombinere sine konti i sosiale medier til begge formål på samme sted, og da bør man kanskje spørre seg selv om innholdet er relevant for det publikum du ønsker å nå ut til. La oss for eksempel snu spørsmålet: du er nysgjerrig på en artist, og interessert i vedkommende sitt arbeid. Du følger denne artisten, og det du får i feeden din fra vedkommende er selfies fra fester, bilder av restemiddagen dagen etterpå, og en video fra et familieselskap. Er det interessant for deg? Og hvis vi snur spørsmålet tilbake igjen: er det interessant for dine følgere? Verdt å tenke litt over, ettersom vi i arbeidslivet ellers i stor grad er opptatt av å skille jobb og privat. 

Behind the scenes
Behind the scenes. Foto: Lise Marie Mathisen

Ha en plan!

Å ha en strategi er viktig. Det å planlegge hva du skal publisere fremover, fremfor å gjøre det på impuls eller tilfeldig. På Facebook kan man, dersom man har en Facebook-side (ikke det samme som en privat Facebook-konto) planlegge innlegg frem i tid i en egen kalender. Dette har for meg vært et veldig godt verktøy. Da velger du selv dato og tidspunkt for når innlegget skal publiseres, og det samme kan du gjøre på Instagram. Jeg får ofte høre fra kollegaer at sosiale medier og markedsføring er stressende eller at det tar mye tid, men det er hva du selv gjør det til. Et tips er å sette av noen timer en dag i måneden for å planlegge innhold, og publiseringen av dette. Da har du oversikt, og du kan tenke strategisk. Et annet tips er å velge dine sosiale medier med omhu. Skal du være til stede på alle plattformer, eller skal du velge ut noen få basert på hvilke funksjoner de har, og ut ifra hvem du ønsker å nå ut til? Husk at jo flere digitale flater du bruker, jo mer tid kreves for å holde disse vedlike! 

Test deg frem

Det finnes en rekke digitale verktøy som med veldig enkle grep kan bidra til å gjøre arbeidet med din visuelle profil enklere og mer interessant. Eksempler er nettsteder eller apper som Canva og Pixlr.  Her kan du få masse inspirasjon gjennom ulike maler og design, og også utvikle ditt eget design. Begge de nevnte fokuserer i all hovedsak på sosiale medier som Instagram, Facebook, X (tidligere Twitter), Tik Tok og YouTube. Du kan som regel velge å bruke en gratis versjon av slike nettsteder/apper, eller du kan betale for en utvidet versjon som gir deg adgang til enda mer materiale. Hvis man velger det siste, er et tips å finne en kollega å gå sammen med om å abonnere på slike tjenester. På den måten blir kostnadene lavere gjennom at man deler på dem. Et annet tips er å alltid teste først ved å benytte deg av gratis prøveperiode før du begynner å betale for slike abonnementer og tjenester. Da får du testet ut om innholdet er det du trenger eller ønsker, og om det er relevant og riktig for deg. 

Thomas Voll
Fra forestillingen «Then, You Left». Foto: Øystein Voll

Ikke heng deg opp i antall «likes»

Mange jeg har snakket med når temaet er sosiale medier nevner ofte algoritmer, og lurer på hvilke tidspunkt på døgnet en bør publisere innhold på, og hvordan man får flere følgere og likes. Algoritmer er vanskelige å forstå seg på, og når det kommer til hvilke tidspunkt du bør unngå, er det egentlig ingen fasit. Dine følgere er kanskje ikke de samme som mine, og derfor vil to ulike profiler ha ulik dynamikk. Et råd for deg som har en Facebook-side er å bruke innholdsplanleggeren. Der får du informasjon om når på døgnet dine følgere er mest aktive basert på de siste syv dagene, og du kan planlegge deretter. Hvis siden din er koblet til din Instagram vil du få informasjon om når dine følgere er mest aktive også der. Ofte erfarer jeg at det er stor forskjell på disse to plattformene. Jeg administrerer flere Facebook-sider, og erfarer at det er forskjell på når følgere på de ulike sidene er mest aktive. Selve innholdet i dine sosiale medier er det du selv som velger, men basert på min egen erfaring er videosnutter og «levende» innhold det som får mest oppmerksomhet, spesielt på Instagram. Et eksempel på «levende» innhold kan være et stillbilde med tekst som beveger seg eller endrer på seg. I praksis blir det som en video, bare at fokuset er på teksten og ikke nødvendigvis selve bildet. Min påstand er at mange i litt for stor grad lar seg styre eller drives av antall likes, eller kanskje kjenner på et slags press eller en forventning om å publisere for å holde følgerne varme. Det kan være et slitsomt og krevende kappløp å henge seg på, som igjen kan ta driven fra engasjementet sitt. Ikke heng deg opp i antall likes, men publiser det som gir mening for deg og ditt kunstnerskap. 

Vær ekte

Det tar tid å bygge opp en merkevare, og det tar tid å bygge opp ekte, trofaste følgere. Vær tålmodig og vær autentisk. La deg inspirere, men unngå å kopiere. Husk at det ekte og autentiske blir mer og mer vannet ut i det digitale havet av informasjon, retusjering og kunstig intelligens. Til syvende og sist skal det du gjør i ditt arbeid med synliggjøring være representativt for deg og det du driver med. Jo mer tro du er til det som inspirerer deg, jo bedre blir det, og det vil være mer unikt og interessant for de som følger deg. Og sist men ikke minst: finn en måte å skape innhold på som gir deg driv og energi! 

 

Målgruppe

Abonner på vårt nyhetsbrev