Den mystiske turnouten
Helt siden man begynte å rotere bena utover for å vise frem bena i hoffdansene på 1600-tallet har turn-out vært en del av balletten. I begynnelsen var det ikke en ekstrem rotasjon, men fra 1800-tallet og utover har det blitt et stadig strengere krav til at ballettdansere skal ha 180 grader turnout. Det vil si at de kan stå med begge bena pekende til hver sin side. Dette kravet har også flyttet seg til andre sceniske danseformer som har ballett som base, som for eksempel jazzdans og andre mer samtidige danseformer.
Men, ikke alle dansere har en kropp som naturlig liker seg i denne ekstreme utoverrotasjonen. Mange får skader fordi de ikke jobber på lag med kroppen sin og prøver å presse seg inn i en posisjon de ikke kan holde uten å skape stress i kroppen. Og mange misforstår hvordan de skal jobbe for å bygge styrke til å jobbe på en måte som er sunn for kroppen. I denne instruksjonsvideoen får du lære noen øvelser som kan hjelpe deg til å både finne og å styrke turnout-musklene dine. Husk på at du skal jobbe med kroppen din og ikke mot kroppen din når du jobber med dette. Hvis du får vondt inni knær eller merker at du må skyve hoften frem eller tilbake, skal du gå til en mindre utoverrotert posisjon. Det viktige er kvaliteten på det du gjør - det vil si hvor godt du klarer å bruke musklene dine - og ikke kvantiteten, eller hvor nærme du kommer 180 grader turnout.
Hvis du er interessert i hvordan musklene ser ut inne i kroppen kan du se på denne anatomivideoen. Her kan du lese enda mer om turnout, hvorfor vi bruker den og litt om anatomien bak.
Lykke til med arbeidet!