Sorthvitt bilde mann i singlet
Tips & triks

Method Acting

- utøves i det mål å oppnå så naturtro skuespill som mulig

Et halvt århundre etter Marlon Brandos storhetsdager er "metodeskuespill" igjen overalt. Skuespillermetoden ble dyrket frem av den berømte regissøren og dramalæreren Lee Strasberg på Actors Studio i New York. Der underviste Strasberg blant andre Paul Newman og Al Pacino. Varianter av samme tilnærmingsmetode ble videreutviklet av folk som Stella Adler, som lærte opp Marlon Brando, Elizabeth Taylor og Robert de Niro, og Sanford Meisner, Oscarvinnende Matthew McConaughey, er et godt eksempel på en metodeskuespiller som er genuint opptatt av at det han gjør er «oppførsel» mer enn spill.

 

Metodeskuespill 
Er en spillestil ment for å skape et naturalistisk uttrykk på scenen. Metoden tar utgangspunkt i å bruke egne minner for å sette seg inn i tankesettet og følelsene karakteren man spiller er i. Hvordan finne ut hva karakteren føler og hvordan man kan få et uttrykk som kan skape den type rolle man ønsker å fremstå. I tillegg kjenne på følelsene karakteren opplever som noe man selv kan kjenne på. 

Metodeskuespill handler i hovedsak om å forstå karakteren og forstå situasjonen i scenen. Uansett hvilke scene man spiller så er det underliggende ting i teksten som gir deg noen tanker om hva for en person dette er. For å finne ut av dette må man ha lest igjennom manus og gjerne svare på de fem spørsmål som er relevante for å forstå scenen.

1. Hvor er jeg?
2. Hvor kommer jeg fra (langsiktig og kortsiktig)
3. Hva gjør jeg her?
4. Hva er mitt delmål?
5. Hva er mitt behov?

De fem spørsmål vil gjøre det enklere å forstå teksten.

Research
Noe av det som kan hjelpe deg å forstå karakteren og finne ut hvem han er, er igjennom research. Er han en lege, er hun en sportsutøver, hva jobber karakteren som? Hvilke forhold har karakteren til rus? Hvordan er kjærlighetslivet til karakter? Hva er karakterens nærmeste venner? Hva gjør karakteren når han/hun kjeder seg? Hva drømmer karakteren om?
 

Improvisering
Det å glemme tekst har nesten ingenting å si så lenge du forstår situasjonen, derfor kan improviseringer ofte lede til nye og spennende replikker og levende spill. Et vanlig uttrykk som vi brukte var “bruk det”. Det som menes med det er, har du en dårlig dag og scenen krever at du er glad, BRUK DET, kanskje finner du ut noe om karakteren som er enda mer spennende enn det å bare være glad I den scenen.
 

Reaksjoner på følelser
Dersom man får en stor reaksjon, husk at det vi driver med er en lek, ingenting er ekte selv om det føles ekte. Derfor må man alltid være trygg på motspiller og trygg på seg selv. Bli kjent med skuespillerne man spiller mot, spesielt hvis det er en vanskelig scene. Ofte når man jobber med sansing for å trene opp teknikken kan man få store utbrudd, derfor er det viktig at man rister av seg den følelsen når man er ferdig, ikke la den ligge I kroppen når du er ferdig. Grunnen til at man ikke vil la dem ligge etter man er ferdig er fordi det kan være med å fargelegge hvordan kunsten din blir, hvis du liker å jobbe med ting som sorg, kan det være lett for at kunsten din blir en hjemmefølelse. Så reis deg opp og rist det av deg, se en film, gå en tur, så lenge du kobler er det godt nok. Meditering fungerer også.
 

Sansing
Noe av det første man begynner å jobbe med er sansing, å gjøre ting som ikke er fysisk til stede om til en følelse du kan kjenne. Når man begynner med sansing, begynner man med enkle ting, en kaffekopp er vanlig som et objekt, soverommet ditt kan være et sted. Jo mer virkelig sanseopplevelsen er for deg, jo tydeligere vil uttrykket ditt være.
Når man sanser kan man også få et uttrykk som gjør at man ikke føler seg I stand til å snakke eller uttrykke seg, derfor er det viktig å legge lyd på det som foregår. Lange, dype trekk helt ned I magen er lurt.
Lær deg gjerne to-tre linjer som du kan repetere. Gjerne en ubetydelig linje fra en melkekartong eller liknende.
 

Kaffekopp eller rom
– Handler om å se for seg et objekt eller et sted.
– Mer eller mindre for å øve seg på teknikken.

Erstatning
– Handler man å se for seg en person som gir deg en reaksjon til motspilleren, ikke hvem du faktisk står å spiller med.
– Hvis scenen krever at du ser for deg noen som går deg på nervene, så er det ikke motspilleren som går deg på nervene, men den du ser for deg.

What if
– Eller magic if.
– HVA HVIS dette hadde skjedd, hvordan hadde jeg reagert.
– Kan være veldig intenst, men åpner også opp for uendelig mange sanseopplevelser.

Uansett hva du opplever; skriv det ned!
Ting endrer seg I livet, det er en fin måte å se hvordan man har utviklet seg.

 

Mann i portrettformat
Foto: Vestlandske Teatersenter

WILLIAM  MYRMELLOM (25) jobber som frilans skuespiller, musiker og regissør. Han har tidligere spilt for Fyllingsdalen Nye Teater og deltatt på diverse kortfilmer som både skuespiller og regissør. I 2017 skrev han musikalen LOOP som ble spilt på Fyllingsdalen samme året. Han har også vært aktiv for Tidsreiser AS som skuespiller I deres levende rollespill, skrevet karakterer for dem og utviklet plott. Han har studert metodeskuespill ved NSKI høyskole I Oslo og jobber aktivt med musikk og manus.  

Målgruppe
Relatert organisasjon

Vestlandske Teatersenter

Kompetansesenter for teater og drama. Driver teaterskole for barn og unge og tilbyr øvingslokaler.

Norsk Revyfaglig Senter

Kompetansesenter for revy, med servicekontor for revygrupper. Arrangerer NM i revy og har samarbeid med ni regionale revyfestivaler om "Veien til Høylandet". Drifter Humorportalen.

Buskerud Teater

Kompetansesenter for teater og kreativitet i Buskerud fylke. Tilbyr instruksjon og deltakelse i scenekunstprosjekter. Drifter et kostymelager som tilbyr utleie av kostymer.

Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS)

HATS drifter et kompetansesenter som skal styrke og bidra til utvikling av revy, teater og andre sceniske uttrykk.

SceneFolk

Nettverksorganisasjon med medlemmer som arbeider for og med det frivillige scenekunstfeltet.

Teater i Fjellregionen

Interkommunalt kompetansesenter for drama og teater i Nord-Østerdalen. Tilbyr kompetanse i produksjon, instruksjon og scenografi, og deltagelse i scenekunstprosjekter.

Abonner på vårt nyhetsbrev