To klovner
Foto: Norsk Revy
Intervju

Digital fremtid for revyene

Koronaen gjorde at mange arrangement ble avlyst i år. Men Norsk Revy visste råd, og sammen med arrangørene for Humor i Heim og Nord Norsk Revyfestival har de klart å få rekordmange deltakere til to digitale revyfestivaler i sommer.
Hanne Vilja Sagmo
Foto: Norsk Revy

Hanne Vilja Sagmo er daglig leder i Norsk Revy, og har rollen som juryleder og teknisk arrangør av Humorfestivalen i Heim og Nord Norsk Revyfestival. Humorfestivalen i Heim og Nord Norsk Revyfestival er begge regionale festivaler som eies lokalt, men Norsk Revy har samarbeidsavtaler med begge. Vi slo av en prat med Hanne Vilja etter at den første revyfestivalen var over.

Hvor kom ideen til digital revyfestival fra? 

Det kom fra meg. I år er det vi på Høylandet kaller mellomår. Da er det de regionale festivalene som har arrangement, der revygrupper fra hele landet kan direktekvalifisere seg til NM i revy. De regionale festivalene er en viktig arena for å utvikle norsk revy. Da jeg hørte at den ene festivalen etter den andre vurderte å avlyse, kom ideen om å bruke opptakene som revygruppene sender inn for å søke om å få være med, til å lage en digital festival? Jeg mener det er uheldig hvis all revyaktivitet blir borte som følge av koronaen. Det betyr at revygruppene ikke får ta del i det viktige sosiale og faglige fellesskapet. Og i tillegg; hva skjer med de regionale festivalene? Da ville det bli fire år til neste festival. Å avlyse kan bidra til at de mister sitt publikum, revygrupper og interesse, og det ville ikke være bra. Vi i Norsk Revy tok kontakt med de forskjellige festivalene, diskuterte muligheter og begrensninger, og sammen lagde vi dette konseptet.

Revygruppene sender altså inn opptak av revynumrene sine hvert år, så for dem var det ikke nytt? 

Både til Humor i Heim og Nord Norsk Revyfestival sender revygruppene inn opptak til en uttaksjury. Det som er nytt i år, er at de som går videre blir vist offentlig. Vanligvis er videoen bare dokumentasjon av revynummeret for uttak, men når den nå skulle vises offentlig, var det viktig for de regionale festivalene og oss i Norsk Revy å klargjøre med revygruppene at dette var greit. Vi trengte også informasjon om de hadde videoer som hadde en kvalitet som kunne vises offentlig. Vi er opptatt av at revygruppene skal ivaretaes sånn at aktørene og selve revynummeret kommer i sentrum.

Dere hadde trua på at det skulle fungere digitalt?

Med vår erfaring fra Humorportalen, visste vi at interessen for revy på digital flate er stor. Her ligger det opptak med revygrupper på scenen, med publikum. Noen av revynumrene er delt nesten 2 millioner ganger. Så det hadde jeg med meg i planleggingen av digitale festivaler. Vi vet jo at revygruppene er best på scenen, det er det ingen tvil om. Noen ganger er det revynummer vi kan være usikre på når vi ser de på video, men aktørene er sjarmerende og dyktige når de møter sitt publikum fra scenen. Det er i dette møtet energien og styrken ligger. Nå har vi tenkt at vi må stole på at revynumrene holder i dette formatet, og det har de gjort. Dessverre var det noen som ikke kunne bli med, fordi kvaliteten på opptaket var for dårlig. Men mange revygrupper har gode opptak, og noen har allerede profesjonalisert seg på dette. Og er det noe vi har lært fra dette, er det å sette et fokus på opptak.

Var dere overrasket over responsen fra revygruppene?

Ja herlighet! Vi ble kjempe overrasket! Både Heim og NordNorsk opplever rekordstor påmelding i år. Det overgikk alt vi hadde forventet. Vi tenkte at hvis vi får halvparten av vanlig, så var vi fornøyd. Så kom det mye mer. Det er helt fantastisk. Nye grupper har kommet med, og interessen fra resten av landet har også vært stor, der revygrupper har ønsket å melde seg på. Men de regionale festivalene har valgt å forbli et tilbud til gruppene i sin region.

Hva sier dette om revymiljøene?

At revygruppene er utrolig flinke til å støtte nye ideer og tilpasse seg forholdene. Revymiljøet i Norge er helt unikt, de er utrolig lojale til festivalene og hverandre, og viljen til å bidra til å lykkes er stor. Der synes jeg revymiljøet er helt fantastisk. Det er folk som både er litt herlig crazy og fremoverlent. Det er denne energien jeg elsker med revymiljøet. 

Hva er den største forskjellen på digital og live festival?

Som arrangør av revyfestivalene har vi alltid lagt vekt på instruktørrollen. Instruktøren er med i uttaket og ser etter forbedringspotensiale. De oppsøker gruppene, og gir instruksjon. Det kan være å foreslå å øve inn en annen slutt, eller legge vekt på andre ting i nummeret enn det de gjør. Så jobber vi mer med det når lagene kommer hit. Den servicen har vi ikke kunnet yte i år. For opptaket kan vi ikke endre på. Men det vi gjorde var å tilby alle et digitalt kurs, et webinar, om hvordan du kan filme revy med mobiltelefon. Det er noe vi bør tilby mer av i fremtiden, for vi begynne å filme mer, og lage bedre kvalitet på videoopptakene.

Tenker du at det digitale konseptet kommer til å fortsette?

Ja absolutt, og det blir en spennende dimensjon ved videre arrangement. Det skal ikke erstatte opplevelsen av det å være sammen i rommet og le sammen, for det er absolutt det beste med norsk revy. Men at det kommer til å bli et viktig supplement fremover, det tror jeg. Vi har jo kalt Humorportalen, den digitale scene siden 2015, og nå må vi bare tenke enda mere digitalt. Nå har alle fått et digitalt løft, og da tenker jeg at vi kan bli enda bedre gjennom den digitale scenen. Det gir oss en synergieffekt, og et supplement til scenen, som jeg tror kan være veldig spennende.

Derfor må vi også sette fokus på å bli bedre på å hente lyd fra miksebord, gjøre flerkameraopptak og ha flere kameravinklinger. Dette tror jeg alle bør ha med som en faktor når de setter opp forestillinger fremover. Det gjelder alle, også de profesjonelle teatre og andre scener. 

Hva er det verste som kunne ha skjedd i denne korona tiden?

Det verste som kunne ha skjedd det var at norsk revy stilnet, for det må for all del ikke skje. Norsk revy har en veldig viktig demokratisk stemme, og den stemmen må ikke stilne. Norsk Revy har det ansvaret. 

Er det noen erfaringer du tar med deg videre til neste digitale festival, Nord Norsk Revyfestival, som går av stabelen 27. juni?

Det som fungerte overraskende godt var at det føltes som om det var en livesending med konferansier og band, som sendte her og nå, og så så man revynummer. Det ble sånne varme fine overganger. Det likte jeg veldig godt. Og at man kunne ha interaksjon både med litt publikum i salen, og publikum som satt hjemme. Det må vi utvikle enda mer. Interaksjon med publikum på digitale flater.

Jeg var litt anspent foran den første festivalen, nå rågleder jeg meg til den neste!! 

Relaterte arrangement
27. jun 2020
Revyfestival med 30 års jubileum

Ørneshallen 8150 Norge

Relatert organisasjon

Norsk Revyfaglig Senter

Kompetansesenter for revy, med servicekontor for revygrupper. Arrangerer NM i revy og har samarbeid med ni regionale revyfestivaler om "Veien til Høylandet". Drifter Humorportalen.
Relatert artikkel

Abonner på vårt nyhetsbrev