Sosiale medier logoer: Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube
Det kan være vanskelig å kjempe om oppmerksomheten i sosiale medier, derfor må man smøre seg med tålmodighet. Foto: skjermdump.
Markedsføring

Hvordan skape interesse i sosiale medier

Facebook er et nyttig verktøy for å få oppmerskomhet rundt kunst og kultur, men det krever tålmodighet.

Med sosiale medier er det blitt både enklere og mer utfordrende å nå ut til potensielle publikummere. Før i tiden nådde man publikum gjennom forhåndsomtaler og annonser, og med plakater man hang opp.

De siste årene har folks medievaner endret seg drastisk. Dermed må teater-, danse- og revyensembler finne andre måter å markedsføre neste oppsetning på. De fleste tyr til sosiale medier, men resultatet er at mange føler de ikke når ut til så mange som man ønsker.

Å lykkes i sosiale medier handler om å smøre seg med tålmodighet. Det er ikke bare å legge ut bilder og videoer, og håve inn likes og billettinntekter.

YouTube

YouTube er det første nettstedet folk tenker på når de skal publisere videoer. Nettstedet er den nest mest brukte søkemotoren (etter Google), og den mest brukte søkemotoren for video.

På YouTube får du dedikerte seere. De som søker opp en video på YouTube, gjør det for å faktisk se den. Dermed er også sjansen stor for at de ser hele klippet. Nettstedet er dermed det beste stedet for å legge ut lengre utdrag.

En utfordring ved YouTube er at ulike aldersgrupper bruker nettstedet på ulike måter. Yngre seere følger favorittbloggere og -kanaler. De abonnerer og får varsel når noen de følger legger ut en ny video.

Eldre seere bruker primært YouTube til å finne ut hvordan de løser problemer, for eksempel å reparere noe eller bruker noe. Det skjer langt sjeldnere at voksne abonnerer og følger kanaler. Dermed er det vanskeligere å nå målgruppen når man legger ut en ny video.

Man tenker kanskje at man da bare kan lenke til videoen på Facebook, men så enkelt er det ikke.

Facebook

Facebook kjemper om plassen for å bli det største nettstedet også for video. Derfor er ikke algoritmene deres rause når man forsøker å dele en lenke fra YouTube. Facebook vil at brukerne skal poste videoene sine der, ikke lenke til dem et annet sted. Derfor spres heller ikke lenken så godt.

Dermed skulle man kanskje tro at Facebook er et bedre sted å nå seerne sine enn YouTube. Men der YouTube er et sted man aktivt søker etter videoen man vil se, er Facebook et sted der man scroller forbi dem, selv om de starter automatisk når de dukker opp på skjermen.

Mange har nok blitt frustrerte over at videoer og sider tilsynelatende ikke når ut til så mange som man ønsker. På sikt vil de kunne gjøre det, men igjen er det algoritmene som bestemmer.

Adam Mosseri, visepresident for Product Management i Facebook, forklarer det på følgende måte:

Målet til Facebook er å vise brukerne innholdet som den enkelte bruker er opptatt av. Dette regner de ut i fra ulike faktorer:

  • Hvem postet det? Hvis du har vist interesse for innlegg fra vedkommende tidligere, vil algoritmene tenke at du er interessert i flere innlegg fremover.

  • Hva slags innhold er det? Likt, kommentert eller delt en eller flere typer innhold mer enn andre typer, vil du også fremover få innlegg med lignende innhold i feeden din.

  • Hvor mange har vist interesse for innlegget? Hvis et innlegg har flere likes enn et annet innlegg fra samme person eller side, vil innlegget med flest likes bli prioritert.

  • Når ble det postet? Facebook ønsker å prioritere nye saker. At innlegg er nytt betyr likevel ikke at det dukker opp overalt. Det avhenger av de andre faktorene om hvem, hva og hvor.

For hvert innlegg regner algoritmene ut en relevansscore for å finne ut hvor relevant de tror et nytt innlegg er for den enkelte bruker. Dette skjer for hver gang du går inn på Facebook. Nettsiden vil igjen og igjen regne ut hvor relevant den tror nye innlegg er for deg. Algoritmen vil også se på hvilke innlegg vennene dine liker, for å se om de kan være interessante for deg.

Dette gjør at innleggene først vises til et utvalg av vennene dine eller de som følger siden. Hvis disse reagerer positivt eller viser engasjement, vil algoritmen gjøre at klippet deretter vises til flere enn den første gruppa. Man vil da oppleve en forsinkelse fra videoen legges ut til den oppdages, og så en forsinkelse til den får videre spredning. Deretter må algoritmene igjen tilpasse seg at flere viser interesse, slik at den kan nå flere fortere neste gang.

At det tar så lang tid, kan gi oss følelsen av at Facebook ikke fungerer så godt. Men det gjør det. Det tar bare tid.

Når skal man publisere?

I april 2018 utførte nettstedet Hubspot en studie for å finne ut når den beste tiden for å publisere noe i sosiale medier er. For Facebook fant de ut at de beste tidene er:

  • Lørdag og søndag mellom klokka 12 og 13

  • Onsdag klokka 15

  • Torsdag og fredag mellom klokka 13 og 16

Den dårligste tiden er før klokka 08, og etter klokka 20 i helgene. Andre studier har gjort de samme funnene.

For YouTube er torsdag og fredag de beste dagene for å dele noe. Det amerikanske nettselskapet Tubefilter fant i 2015 ut at dette er de beste tidene for å legge ut en video på nettstedet:

  • Mellom klokka 14 og 16 mandag, tirsdag og onsdag
  • Mellom klokka 12 og 15 torsdag og fredag
  • Mellom klokka 09 og 11 i helgene 

De kunne også lese ut fra tallene at antall seere skyter fart på torsdag, for så å dabbe av igjen søndag ettermiddag, med lørdag som beste dag for å nå seere.

Det er viktig å bemerke at disse tallene gjelder voksne seere. Unge YouTubere som ønsker å nå ungdom publiserer gjerne klokka 6 om morgenen for å være først i rekka, eller når målgruppa kommer hjem fra skolen mellom klokka 14 og 16. Man bør dermed se an sitt publikum.

Tenk kort

Det er lurt å tenke kort når man skal poste noe på Facebook. Facebook er ikke stedet man ser lange videoer. Man vil underholdes eller informeres kjapt, og scrolle videre.

Kanskje man kan legge ut seksti sekunder lange videoer fra forarbeidet med en teaterforestilling fast hver torsdag eller lørdag? «Første leseprøve». «Kostymeprøver». «Scenografien bygges». «Første gjennomgang». «Skuespillernes beste teateropplevelser». «Snart premiere!» «Teppefall og blomster».

En dansegruppe kan ha videoer som: «Møt den nye koreografen». «Vi jobber med turnouten». «Vi danset med kulturskolen». «På seminar». «Nå rykker vi inn i storsalen».

Noen tips til slutt

Det er viktig å huske at det tar tid å bygge opp noe i sosiale medier. Det er heller ikke slik at bare man får delt en side nok, vil den få mange nye følgere.

Egil Aslak Aursand Hagerup, som jobber med publisering i NRK, mener Facebook-sider ikke sprer seg gjennom delinger, men ved at folk snakker om det ved kaffemaskinen. Med godt innhold vil dermed en side sakte men sikkert kunne bygge seg opp ved at stadig flere anbefaler dere.

Så tenk kort, tenk godt, vær tålmodige og husk å legge ut videoer til faste tider. Og to små tips sånn på slutten:

  • Facebook prioriterer videoer fremfor bilder. Dermed kan det være en idé å publisere fem til ti sekunder korte reklamefilmer for deres neste forestilling, ikke plakater og bilder.

  • Og til slutt: Rundt 80 prosent av videoene som ses på Facebook, ses uten lyd. Det kan det være veldig lurt å legge inn undertekster. Det kan man gjøre enten ved å tekste videoen i videoredigeringsprogrammet eller ved å bruke undertekstfunksjonen i Facebook. Klikk her for å komme til den.   


 

Relatert verktøy

Pressemelding

Å skrive gode pressemeldinger kan gi produksjonen din større oppmerksomhet og mer mediedekning.
Relatert artikkel

Abonner på vårt nyhetsbrev