"En drøm" av Lånkerevyen (2016). Foto: Anders Holstad Lilleng.
Produksjon

Slik gjør man pressen nysgjerrig

Å selge inn en kulturnyhet er som å reklamere for et nytt produkt; man må finne en vinkling som gjør redaktøren nysgjerrig. Dessuten vil leserne ha lokalt kulturstoff, og det må revygruppene utnytte.

Å sette opp en lokalrevy bringer med seg en rekke utfordringer. En haug med komiske poenger skal skrives, vitsene skal leveres med timing, tempo og trøkk for å få til en best mulig forestilling, og man skal selge billetter for at gruppa skal gå i null. Det er ikke alltid lett å stikke seg frem i et mylder av kulturtilbud. Å få en forhåndsomtale eller et besøk av en av lokalavisas anmeldere, kan til tider virke umulig. Revygruppene må bli enda flinkere til å selge inn oppsetningen sin til sine lokale bladfyker.

Leserne vil ha lokalt stoff
Amedia, landets største utgiver av lokale medier, målte i 2016 lesningen av 11.300 artikler for betalende abonnenter. Av disse var i overkant av 1.200 artikler kultursaker. - Det dere - leserne våre - vil ha, ifølge rapportene, er nyhetene i kulturbildet, gode historier med interessante enkeltpersoner i sentrum, og dekning av arrangementer som går over tid. Dere vil også lese om lokale kjendiser. Og om de store kulturaktivitetene, skrev Randi Kristoffersen, reportasjeleder i Fredriksstad Blad, i en kommentar i september.

Analysen viste videre at det er overraskende få som leser anmeldelser av film, litteratur og musikk, og at omtale av at en utenbysartist står én kveld på en av byens mange scener, primært er interessant for de som var til stede i salen. Leserne ønsker altså å lese om lokale utøvere, som revygrupper. Det er gode nyheter.

Må pirre nysgjerrigheten
Likevel er det ikke fullt så enkelt. Analysen viste nemlig også at forhånds- og lanseringssaker, samt pliktmessig og hurtig løst dekning av arrangementer, fører til at kulturjournalistikken i sum blir mindre lest enn stoff fra andre redaksjoner. Det er ikke nok å sende inn en e-post med tittel og premieredato. Slike saker blir lite lest. Dermed vil de kanskje være uinteressante for kulturredaktøren.

Å selge inn en kulturnyhet er som å reklamere for et nytt produkt. Man må finne en vinkling som gjør redaktøren nysgjerrig. Da vil også leserne klikke seg inn eller stoppe opp på siden i papirutgaven. Vil redaktøren lese mer, vil leseren lese mer.

Donald Trump til Lånke!
La oss bruke tre revyer fra Trøndelag som eksempel på hvordan de kunne ha solgt inn sin seneste til revy til pressen. Lånkerevyen på Stjørdal hadde i oktober premiere på revyen «En drøm». Revygruppa er så populære at de selger ut nærmest samtlige billetter umiddelbart etter slippet, men hva hvis de ikke gjorde det?

Premieren fant sted før amerikanerne tok turen til valgurnene. I et av revyens nummer kom selveste Donald Trump på scenen, spilt av Harald Morten Bremseth (se bildet). Lånkerevyen kunne sendt inn en pressemelding med bilde av deres egen Trump, med overskriften: «Breaking News: Presidentkandidat Donald Trump kommer til Lånkerevyen 1. oktober!» Trump var en het potet på dette tidspunktet. Under åpningsnummeret på premieren til «En drøm» tittet Stjørdals ordfører Ivar Vigdenes plutselig frem fra dyna. Et slikt samarbeid mellom lokale kjendiser og revygrupper under en lansering, er også fengende. Lånkerevyen kunne sendt inn et bilde av en skremt ordfører under dyna med revygruppa smilende rundt, der skuespillerne sier: «Vi har en drøm!», mens ordføreren tenker: «Ikke jeg!»

Beatles har trønderblod i akkordene!
To andre eksempler er trioene Kveli Rånes Bremseth fra Nord-Trøndelag og Kvitter fra Knotten fra Sør-Trøndelag. Kveli Rånes Bremseth turnerer nå med del tre i trilogien om Leif-Ove Brein, en mislykket trønderrocker som skuslet bort sitt store talent på dårlige valg, dårlige venner og dårlig brennevin. Det viser seg at Brein har tatt med seg trønderrocken rundt omkring i verden og satt tydelig preg på populærmusikken. I dette premisset ligger også en morsom og herlig uhøytidelig overskrift revyene kan selges inn med: «Humortrioen Kveli Rånes Bremseth avslører: Beatles, Creedence Clearwater Revival og AC/DC har trønderblod i akkordene!», og ingressen: «Fredag forteller de hvorfor når de spiller sin revy i kulturhuset!». Folk elsker kjent, fengende musikk og fjas.

Har du hørt den om lokalrevyen?
Kvitter fra Knotten har ingen enkeltstående innslag som er naturlige å trekke frem under kontakten med pressen, men de har en artig historie å fortelle. I 2015 mailet de tre komikerne Trøndelag Teater og spurte om de kunne få spille revyen sin i teaterkafeen der. Teatersjefen sa blankt nei, men Olavshallen slo til. Trioen skal nå tilbake for å ha ekstraforestilling i januar. Pressemeldingen kunne startet med: «Trøndelag Teater sa nei, Olavshallen sa ja. Publikum vil ha mer, og det blir ekstraforestilling!», eller det mer humoristiske: «Har du hørt den om lokalrevyen som spurte teatersjefen om de kunne få spille på Trøndelag Teater?»

Hva ville engasjert deg?
For å pirre nysgjerrigheten til redaktørene må det være noe som de tror leserne vil lese. En overskrift, et bilde, en historie, en gavepakke som er enkel å gjøre spennende og selge til abonnentene. Forhånds- og lanseringssaker som «ny revy», «fyller 30 år» eller «er tilbake» er ikke det som høster klikk. Det er ikke sikkert at medlemmene i revygruppa hadde lest slike saker selv engang dersom det var om en annen gruppe. Finn en måte å selge revyen inn til avisen på som ville engasjert deg som potensiell publikummer.

Målgruppe
Relatert verktøy

Pressemelding

Å skrive gode pressemeldinger kan gi produksjonen din større oppmerksomhet og mer mediedekning.

Abonner på vårt nyhetsbrev